mk
18 września w Stoczni Crist położono stępkę pod budowę drugiego polarnego wycieczkowca National Geographic. Ultranowoczesny statek powstaje dla Amerykańskiej firmy Lindblad Expeditions Holdings. Głównym wykonawcą jest norweska stocznia Ulstein jednak to w polskiej stoczni powstaje w dużym stopniu wyposażony kadłub jednostki.
Uroczystość położenia stępki stała się również okazją do oficjalnego nadania nazwy jednostce. Statek nazwany National Geographic Resolution będzie siostrzanym statkiem National Geographic Endurance, którego kadłub opuścił stocznię Crist w kwietniu 2019.
Jednostka National Geographic Resolution, której dostawę zaplanowano na trzeci kwartał 2021 r., powiększy flotę Lindblad Expeditions do czterech statków. Jest to kolejny etap ekspansji armatora po rozpoczęciu eksploatacji statków: National Geographic Quest w lipcu 2017 r., National Geographic Venture w grudniu 2018 r. oraz planowanej dostawie National Geographic Endurance w pierwszym kwartale 2020 r.
National Geographic Resolution będzie mierzył ok. 125 m długości i ponad 20 m szerokości. Zgodnie z założeniami, nowy statek będzie posiadał najwyższą klasę lodową i jest budowany zgodnie z opatentowanym projektem kadłubów z linii X- BOW. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy uderzenia fal o kadłub, co zwiększy komfort podróżowania oraz ograniczy hałas i wibracje. Kształt i zamknięty charakter X-BOW mają również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, wykluczając zagrożenia i uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów. Samo poruszanie się jednostki w warunkach polarnych również zostanie ułatwione. Statek będzie w stanie działać szybciej i sprawniej w niesprzyjających warunkach na morzu, z krótszym czasem spędzonym na podróży przez najbardziej niebezpieczne obszary morskie. Dzięki zastosowaniu opatentowanego kadłuba X-BOW jednostka będzie miała dużo mniejszy wpływ na środowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu codziennych kosztów operacyjnych.
Nowa jednostka pomieści 126 pasażerów w 69 przestronnych kabinach i apartamentach. 75% z nich będzie posiadało własne balkony, udostępnione zostaną również tarasy widokowe i skrzydła obserwacyjne, tak by mozna było podziwiać widoki z każdej strony statku. Eksplorację ma ułatwić także nowatorski system „Zodiac”, który umożliwi szybkie i bezpieczne zejście na ląd, zapewniając ekspresowy dostęp do każdego miejsca docelowego. Dla uzupełnienia możliwości jednostki, do dyspozycji gości będą także kajaki, narty biegowe, zdalnie sterowany pojazd (ROV), mikroskop i podwodne kamery wideo.
Lindblad Expeditions współpracuje z National Geographic w celu opracowania programów wypraw morskich oraz promowania ochrony przyrody i zrównoważonej turystyki na całym świecie.
Stocznia CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestodziewięcioletniej działalności CRIST osiągnął pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Jakość świadczonych usług oraz potencjał produkcyjny CRIST znajdują coraz większe uznanie u armatorów, czego doskonałym dowodem są kolejne kontrakty wypełniające portfel zamówień do końca 2023 roku. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.
Austal USA otrzymuje kontrakt o wartości 450 mln dolarów na wsparcie produkcji modułów okrętów podwodnych
Brytyjska minister obrony otwiera zakład okrętów podwodnych Babcock w Plymouth
Svitzer składa zamówienie na pierwszy na świecie holownik metanolowy z napędem akumulatorowo-elektrycznym
US Navy podpisuje kontrakt na osiem nowych zbiornikowców typu John Lewis
Wärtsilä i Royal Caribbean podpisują umowę serwisową celem przyspieszenia realizacji zrównoważonego rozwoju
Konosament – rola kapitana w wystawieniu (i zaklauzowaniu) konosamentu